Svanenmärkt boende

Husen i föreningen är efter uppförande märkta med Svanen. För mer info besök  www.svanen.se

För framtiden ligger ansvaret på föreningen att  ”bevara” Svanenmärkningen genom att välja Svanenmärkta material och produkter som tillförs bostaden.

Leva mijösmart
I ett Svanenmärkt hem ska det vara lätt att källsortera avfall både inne och utanför bostaden. En samordnad källsortering leder till färre transporter och därmed minskade utsläpp.

Att bo i en Svanenmärkt bostad (BrightLivings rekommendationer)

Byggnadsmaterial och färg - Det finns en mängd Svanenmärkta produkter på marknaden när det gäller byggnadsmaterial och färg.

Belysning – Vi rekommenderar att du använder LED-lampor. LED-lampor har en överlägsen livslängd och den genomsnittliga energibesparingen gentemot glödlampan är 80 %. Idag finns LED-lampor med varmvitt ljus och många LED-lampor går att dimra.

Städprodukter – Miljömärkta medel tär inte lika mycket på miljön som andra städprodukter Du utsätter varken dig själv eller din familj för onödiga kemikalier och bidrar dessutom till ett miljösmartare utbud i butikerna. Välj Svanenmärkta produkter eller gå ett steg längre och återanvänd gamla husmorstips. Här är några exempel:
Golv: Oftast räcker det men bara vatten när golvet behöver våttorkas.
Micro: Istället för att använda rengöringsmedel när du vill få bort matrester som fastnat i micron, lägg in en halv citron och kör på full effekt under en minut. Öppna och torka ur. En fräsch lukt får du på köpet.
Stopp i rören: Häll en kopp bikarbonat och en kopp salt i avloppet. Häll långsamt på en kopp ättika. Låt det skumma och fräsa. Efter en kvart häller du på en kopp kokande vatten. Klart!

Blekning: Bleksalt märkta med Bra Miljöval.
Grovrengöring av badrum: Produkter som är märkta med Bra Miljöval.
Kalk: Rengör med ättika eller citronsyra.
Bakteriedödande: De flesta bakterier är inte farliga, utan nödvändiga för vår hälsa. Därför är det smartast att inte använda bakteriedödande medel i din vardag.

UNDVIK Klorin
Klorin är uselt eftersom det är giftigt för vattenlevande varelser, precis som alla andra produkter som är baserade på natriumhypoklorit. Det finns flera alternativ som är mycket mer miljösmarta.